پلی آمید چیست؟

ماده PA، پلی آمید یا معمولاً نایلون نامیده می شود، یک ترموپلاستیک نیمه کریستالی با چگالی کم و پایداری حرارتی بالا است. پلاستیک نایلونی به دلیل مقاومت در برابر سایش عالی، ضریب اصطکاک خوب و مقاومت دمایی بسیار خوب و استحکام ضربه ای یکی از مهم ترین پلاستیک هایی است که در صنایع مختلف مانند صنعت ساختمان ، صنعت خودرو سازی ، صنعت لوازم خانگی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

نامگذاری پلاستیک پلی آمید اغلب همراه با اعدادی مانند PA 6، PA 66، PA 12 و PA 46 است. این اعداد به ساختار مولکولی پلیمر PA اشاره دارد. هر نوع ساختار ویژگی های متفاوتی را ارائه می دهد. این خواص پلی آمید از PA 6.6 سخت و سخت تا پلی آمید نوع 6 تا مواد نرم و انعطاف پذیر پلی آمید 12 متفاوت است. بسته به نوع، نقطه ذوب PA بین 220 درجه سانتیگراد تا 260 درجه سانتیگراد است. رایج ترین پلیمرهای نایلونی مورد استفاده PA 6 و PA 66 هستند. پلاستیک PA 6 را می توان به صورت اکسترود شده، قالب گیری تزریقی یا نایلون ریخته گری به دست آورد.

از آنجایی که نایلون مواد به دلیل مشخصات خاصی که دارد به راحتی قابل پردازش است، تغییرات پلی آمیدی متعددی وجود دارد. با افزودن مواد افزودنی مانند الیاف شیشه برای نایلون پر از شیشه یا الیاف کربن برای نایلون پر شده با کربن، استحکام و سفتی را در درجه خاص می توان چندین برابر در صورت نیاز افزایش داد. ماده PA همچنین با مقاومت شیمیایی بسیار خوب مشهور است و یک پلاستیک مقاوم در برابر روغن است. به لطف این خواص عالی پلاستیک پلی آمید، به ویژه ترکیبی از استحکام بالا، چقرمگی و وزن کم، پلاستیک PA به طور ایده آل به عنوان یک جایگزین فلز، مناسب است. قطعات خودرو، شیرآلات صنعتی، عایق تراورس راه آهن و سایر کاربردهای فنی از پلیمر پلی آمید ساخته شده اند. برای کاربرد در صنایع غذایی، از نایلون مواد غذایی استفاده می شود. یک ویژگی معمولی نایلون (PA) جذب آب است. یعنی این پلی آمیدها جاذب رطوبت هستند و بسته به نوع، پلی آمید مقادیر مختلفی از رطوبت را جذب می کند. بنابراین، در طراحی چنین قطعاتی باید میزان جذب آب نایلون و تغییر ابعاد و خواص مکانیکی مرتبط با آن در نظر گرفته شود و در صورت لزوم ( که معمولا پیشنهاد میشود ) باید رطوبت گیری انجام شود که به اصطلاح آن را گازگیری کردن می گویند.

اگر پلی آمید گازگیری نشود چه می شود؟

در صورتی که شما نیاز به استفاده از مستربچ های رنگی و افزودنیهای پلیمری داشته باشید و مواد پایه شما پلی امیدها باشند ، در صورت عدم گازگیری صحیح ممکن است دلتا رنگ مورد نظر شما با تغییر زیادی مواجه شود. مثلا مستربچ قرمز استفاده میکنید و محصول نهایی به رنگ مایل به قهوه ای برسد. و یا شاهد ایجاد حباب و یا رگه هایی خاص در محصول نهایی باشید که با گازگیری صحیح این موارد برطرف می شوند.

انواع پلی آمید ها

پلی آمیدها به دوصورت طبیعی مانند: پروتئین ها(ابریشم و پشم)، ومصنوعی مانند: نایلون، آرامید ها و پلی سدیم وجود دارند.
در یک تقسیم بندی دیگر پلی آمید ها از لحاظ ساختار ملکولی به دو دسته ی آلفاتیک و آروماتیک تقسیم می شوند.

آلفاتیک: پلی آمید های آلفاتیک به خاطرفازهای بلوری و آمورف، نیمه کریستالی بوده، و دارای نام تجاری نایلون اند و در ساختار پلیمری خود دارای پیوند تکراری آمید هستند.
پلی آمید های ۱۲، ۱۱، ۶,۶ و ۶ جز این دسته اند.

آروماتیک: این پلی آمید ها شامل حلقه بنزنی در بین گروه های آمیدی است.کولار(پلی فنیل ترفتالات) جز پلی آمید های معروف آروماتیک است.
آرامیدها، الیافی مصنوعی هستند که مواد تشکیل دهنده این الیاف پلی آمیدهای مصنوعی با زنجیره ی طویل هستند. ۸۵% از اتصالات آرامیدی در پلی آمیدهای آروماتیک به دو حلقه ی آروماتیک وصل می شوند.
این پلیمر به دلیل خواص مکانیکی و مقاومت پارگی فوق العاده که دارند، در جلیقه ضد گلوله، سیم تله کابین، محفظه ی موتور جت، کلاه ایمنی آتش نشان ها، کابل های فیبر نوری و… مورد استفاده قرار می گیرد. آرامیدها، پلی فتال آمید از این دسته پلیمر ها هستند.

برای آشنایی با گرانول پلی آمید ما اینجــا کلیک کنید
برای آشنایی بیشتر با انواع پلی امیدها اینجــا کلیک کنید
برای آشنایی با مستربچ (رنگدانه) سازگار با پلی آمیدها اینجـا کلیک کنید